reklama

Lietať v oblakoch

Už ste videli ako sa stavia lietadlo? Mne sa to podarilo. Bratranec ho staval spolu s pár ďalšími ľuďmi na povale jedného rodinného domu. Kúpili si nákresy od voľajakej českej firmy a potom zapratali všetky kúty poohýbanými preglejkami. Vyzeralo to úžasne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

V tých časoch som bol študent a chodieval som pozrieť bratranca do svojho rodiska tak raz za rok. Obyčajne som sa u neho zastavil cestou z túlačky po horách. Samozrejme, zakaždým sme sa museli ísľ pozrieť, ako pokračuje stavba letúňa. Pretože ten sa staval dlho. Zopár rokov.

Lásku k lietadlám zdedil bratranec po tatovi. Odjakživa zliepali z balzy a pauzáku malé vetrone. Modely. Ich pivnica bola preplnená polámanými profilmi a vrakmi, čakajúcimi na opravu. Aj po súťažiach chodili, a celkom sa im darilo. Po čase sa bratranec preorientoval na modely s motorom. Lenže hoci s motorom, boli to iba modely. A tak sa pustil do stavby poriadneho lietadla.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lietadlo sa stavalo v neďalekej dedine, do ktorej sa chodilo na bicykloch. Raz, ako sme sa vracali domov, bratranec hovorí:

- Skúšal si už jazdiť na bicykli tak, že si si prekrížil ruky?

- To ako?

- Tak, že pravou rukou chytíš ľavú a ľavou pravú rúčku.

- To môže byť zaujímavé. - povedal som a hneď som si ruky prehodil. Ešte som začul, ako bratranec kričí:

- NIÉÉÉ, POČKAJ!

Ale to som bol už na zemi. Doudieral som sa, pooškieral, no bol som vyškerený od ucha k uchu. Páčilo sa mi to.

S bratrancom bola zakaždým zábava. Pamätám si, ako raz nastavoval budík. Škola mu nešla celkom ako po masle, a tak musel ísť na skúšku ešte aj uprostred leta. Aby sa zobudil na ranný vlak, tak natiahnutý budík vložil do starého hliníkového kastróla. Na kastról dal škridlu a na ňu ešte vidličku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bolo to strašné. Tikot budíka sa ozýval tak, že sa pri tom nedalo spať.

Prišlo ráno. Boli asi štyri hodiny, keď ma ohlušujúci rachot doslova vymrštil z postele. Budík zvonil a vidlička tancovala na škridle ako besná. A bratranec? Ten sladko buval s milým úsmevom na tvári.

Mimochodom, viete aký motor šiel do toho lietadla, ktoré stavali? Bol to motor z trabanta. Ľahký dvojtakt svojim výkonom úplne stačil. To preto, lebo lietadlo malo skoro také rozpätie krídel, ako vetroň.

Vetroň. Keď už lietadlo postavili, tak sa lietania na ňom po pár rokoch nabažili. A ani vlastne neviem prečo, no kúpili si vetroň. Potom mi jedného dňa voľakto zavolal, že s ním bratranec padol. Stratil rýchlosť, a keďže nemal ani výšku ani motor, šiel k zemi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celý pohreb som prereval. V dome smútku som sedel na poslednej lavici. Ani som sa nešiel pozrieť na to, čo bolo voľakedy mojím bratrancom. Mal som s ním späté celé detstvo. Bola to tragédia. Ešte aj farárovi sa chvel hlas, keď spomínal, ako ho bratranec zobral do lietadla na vyhliadkový let.

_____________________

Čas vraj zahojí všetky rany osudu. Neviem. Moc tomu neverím, ale povedal som si, že by som z času na čas mohol navštíviť bratrancovu rodinu. Manželku a deti.

A tak som sa u nich pred časom zastavil. Bol som rád, že ich vidím, strávili sme spolu príjemný večer. Deti mi dovliekli pamätníčky, do ktorých som čosi maľoval. Moc mi to nešlo, avšak o to väčšiu zábavu z toho mali. Ale potom sa, len tak medzi rečou, drobec opýtal:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Ujo, a Tvoj otec žije?

Na odpoveď som sa nezmohol. Keď sa bratranec zabil, ten prcek mal asi rok.

_____________________

Roky letia ako splašené. Človek má starosti, musí myslieť na spústu vecí, a tak na iné zabúda. Lietadlá mi chodili po rozume iba ako "premiestňovadlá" ... až do minulého decembra. To som sa ocitol na opačnom konci sveta a s kolegom sme sa vybrali pozrieť akési morské vtáky. (Gannet-y.)

Kolega zaparkoval auto na útese nad morom a tam, priamo na parkovisku, som zočil malé lietadielko. Lietalo v poryvoch vetra nad útesom a vyselačkou sa mu riadila smerovka a výškovka. Keďže vietor sa stále menil, riadiť ho bolo umením. Okamžite ma napadlo, že toto by bolo čosi pre bratranca! Keby tak ešte žil, tak natočím zopár minút a pošlem mu to.

Lenže bratranec už nežije. Lieta v oblakoch.

Martin Knor

Martin Knor

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Človek ako každý druhý, či tretí. Zoznam autorových rubrík:  TuristikaDrobne prihodyReálny socializmusCestovanieU susedovSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu